Selvom der gennem årene har været fokus på at øge ledelseskvaliteten på de danske arbejdspladser, så er der stadig lang vej igen. Mange hårdtarbejdende medarbejdere får knubs af at gå på arbejde, forventninger er uklare, arbejdspres er for stort, der er alt andet end psykologisk tryghed. Og der betales ofte en alt for høj pris.
Utilfredshed, sygefravær og i værste fald stress-sygemelding, som koster meget for den enkelte medarbejder, men også for virksomhedens bundlinje.
Jeg plejer at sige: Du har den chef, du selv fortjener – så du må give feedback, stille krav, være dygtig til ledelse opad. Langt de fleste chefer har viljen og også evnerne til løbende at justere adfærd og er ambitiøse i forhold til at skabe god ledelseskvalitet.
Denne bog handler om det modsatte. Den sætter fokus på, hvordan Marie som mellemleder håndterer en selvisk leder og forsøger at undgå at blive kørt helt ned og i stedet finde en vej frem til at håndtere sin leder. Prisværdigt at skrive en bog om, hvordan du som leder kan hjælpe med at skabe en bedre hverdag på arbejdspladsen frem for at vælge den lette løsning – at stikke af.
Meget velskrevet og letlæst bog, hvor man hele vejen gennem bogen klart fornemmer, at forfatteren har dyb indsigt om emnet fra sit job som ledelsescoach. Bogen er baseret på en virkelig historie, og den er gennemsyret af høj faglighed.
Mellemlederen Marie kæmper med at håndtere sin selviske chef
Marie er nyansat mellemleder og produktchef i en virksomhed, hvor hun har stor succes. Alle ser og dyrker hendes talent, også hendes nærmeste chef Martin og hans chef Alfred. Hun har stor opbakning og høj tilfredshed i sit team og bliver også beundret af sine medchefer. Marie bliver udvalgt til særlige projekter, hun er på vej op ad karrierestigen. Hun har dog en stor udfordring.
Boganmeldelse
Titel: Maries Sejr – 12 greb til håndtering af selvisk ledelse
Forfatter: Josefine Campbell
Sider: 160
Omslag: Paperback
Forlag: Buster Nordic, 1. udgave, 1. oplag 2024
ISBN:9788793770959
Pris: 261,95 kr.
Stjerner: 6 ud af 6
Anmeldt af Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver, tidl. koncerndirektør i ATP og Udbetaling Danmark.
Hendes chef, Martin, er en selvisk leder. Han er meget krævende, synes Marie til tider beskytter sine medarbejdere for meget, at hun ikke presser sig selv nok. Martin er mester i at manipulere, han er grænseoverskridende i sin adfærd ift. at benægte fakta, smider Marie under bussen i andres påhør, og empati ejer han ikke ret meget af. Martin og også hans chef Alfred accepterer det, fordi Martin leverer flotte resultater. Men det har en pris. Også for Marie, som bliver kørt ned af hans adfærd.
Hun læner sig op ad en stress-sygemelding. HR-chefen formidler kontakt til den ofte brugte eksterne ledelsescoach, og Marie starter et coachingforløb. Bogen er en beskrivelse af dette coachingforløb, hvor forfatteren giver os indblik i, hvad Marie lærer undervejs. Hun lærer at forstå og respektere sine signaler fra kroppen bedre, lærer at læse dem, lærer at passe bedre på sig selv. Marie arbejder med sin selvindsigt og sine ømme punkter. Hvad kan hun selv gøre anderledes som leder, som skaffer hende mere luft og overblik. Hun dykker ned i egne værdier, sine erfaringer og lærer at udfordre sin overansvarlighed, at holde chefen mere på afstand, at give og modtage feedback. Hun lærer også, at luft, motion og søvn har stor værdi.
Brugbare modeller og værktøjer
Bogen læser næsten sig selv. Vi har vist alle været i nærheden af selviske chefer, og den meget personbårne og konkrete historie gør det utrolig spændende at læse videre. Man kommer selv til at tænke på chefrelationer, man har været i eller er i – og tænker ud fra Maries historie: Det kunne jeg også have gjort, eller det kan jeg prøve. Både nye og mere erfarne ledere kan lære nyt. Modellerne og værktøjerne i bogen er utrolig brugbare for os alle som chefer.
Og bogen er også meget anvendelig, hvis man som leder er i den uheldige situation, at man skal sende en leder i et coachforløb. Ved at læse bogen forstår man forhåbentlig at læse signalerne på forhånd, så man undgår en stress-sygemelding, og man forstår også, hvad det er for et forløb, den ”ramte” går igennem. Det ”mystiske” i et coachforløb bliver meget konkret. Og man får stor respekt for, hvad ledelsescoaches kan udrettte.
Guide til håndtering af selvisk ledelse
Bogen slutter af med Maries guide til at håndtere den selviske leder, Martin. Hun lærer at beskytte sig med data om egne leverancer, at minimere kontakten til Martin for at undgå, at han presser hende ud i rød zone. Hun lærer at være mental fit, at bringe sin humor i spil og grine af Martin som en absurd karakter, som vil gøre sig godt i en Hollywood film. Selvom Marie bruger sin guide flittigt, så siger hun sit job op. Livet er for kort til at arbejde for dårlige og selviske chefer. Hun finder et nyt job med en fantastisk chef. En fornøjelse at følge Marie og hendes sejr over Martin og over sig selv. Bogen kan varmt anbefales til alle ledere.
Anmeldt af Lilian Mogensen, professionelt bestyrelsesmedlem og rådgiver, tidl. koncerndirektør i ATP og Udbetaling Danmark.
Læs mere
Ny bog om kunstig intelligens overfor kunder får topkarakter
Ord, ord, ord! – og hvad de faktisk betyder i ledelse
Den selvledende organisation er et dilemmafyldt farvand
Nye tider kræver ny tilgang til ledelse – måske…. Ledelsesbog skyder forbi målet
Solid og systematisk lederhåndbog til digital modning
Ny bog gør op med de økonomiske modeller
Sammenhængskraft leder til succes – og implementering er afgørende
Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl
Tankevækkende, inspirerende og praksisnær AI-drejebog
Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank
Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret