ageofoutr

Kultur

En stigende polarisering udfordrer den gængse ledelse…..

Udtalt forargelse og vrede og polarisering i samfundet giver udfordringer. Det er temaet for en ny bog, som får fem af seks stjerner.

Da jeg som anmelder modtog denne bog i efteråret ”The Age of Outrage – How to lead in a Polarized World” tænkte jeg at emnet omkring ”Forargelse”, ”Vrede” og Polarisering” var superrelevant. Vreden og forargelsen mod en lang række virksomheder, institutioner og personer er udtalt, og en øget polarisering er et fact.

Hvordan skal jeg som virksomhedsleder dog lykkes at navigere i dette?. Lidet skulle jeg vide at her første uge i februar 2025 og med de hændelser, der fyger fra dele af det nordamerikanske kontinent er bogen i en eller grad endnu mere relevant. Må sige at det er sjældent at en bog ”timer” verdensånden 1-1. Et samfund med mere og mere vrede og mere og mere polarisering.

Forfatter er Karthik Ramanna professor fra Oxford, og tidligere Harvard. Alene det at læse hans historie i bogen er næsten hele bogen værd. Forfatteren har begået en virkelig interessant og velskrevet bog, omkring et emne jeg ikke tidligere har set beskrevet. Men hvor er det dog relevant. Mange er vrede over tingenes tilstand i omverdenen og lader deres vrede og forargelse gå ud over virksomheder eller institutioner– og i visse tilfælde med god ret.

Boganmeldelse

Fofattter: Karthik Ramanna
Titel: “The Age of Outrage – How to lead in a Polarized World”
Forlag: Harvard Business Review Press
Udgivet: 29. oktober 2024
Antal sider: 215
Pris: 25.00£
Score: 5 af 6 stjerner
Bogen er anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com

Altid dejligt når den næste sædvanlige gode HBR Redaktør sikrer at der er masser af gode cases i bogen. Jeg synes altid det er her læringen og inspirationen er størst. Her er der en række deep dive cases bla. med Johnson&Johnson, IKEA og Nestle. Især sidstnævnte med deres Indiske Maggie Noodle skandale og håndteringen af denne er god læsning.

Letlæst bog

Som anmelder holder jeg utroligt meget af de her relativt letlæste bøger fra HBR. Selvfølgelig kan der være nogle bøger fra samme forlag der er noget navlebeskuende, men det gælder bestemt ikke i denne. Faktuel, case baseret og med en stram struktur. Bogen er bygget op omkring en intro til forfatterens definition af ”The Age of Outrage” – hvis ikke andet så læs dette.

Derefter seks afsnit med en indre logik med masser af cases og et rammeværk for den leder / bestyrelse, der skal få sin virksomhed og medarbejdere sikkert igennem en skandale eller et ”hadangreb”. Især synes jeg at afsnit 3 ”Making Sense of the Moment” – hvor bl.a. London Metropolitan Police er case.

Lederens rolle

Når en virksomhed / institution i en mere og mere polariseret verden, og med alle mulige kanaler til at udgyde vrede og forargelse fra så er lederen nøglepersonen. Et ”angreb” kan ikke forståes, afbøjes, håndteres uden at lederen som en aktiv og synlig deltager. Bogen giver en lang række råd til at sikre den fortsatte robusthed ift. eventuelle efterfølgende ”angreb”. God inspiration. Jeg vil i denne sammenhæng nævne kapitel 7 ”How to Lead in a Polarized World” – hvor der trækkes på alt fra forfatterens egne erfaringer til de ”gamle Grækere”.

En overraskende god bog om et spændende emne

Når man læser denne udgivelse, får man virkelig lyst til at møde forfatteren til en hyggelig samtale. Det er altså ikke altid jeg får den følelse ved de nogle gange lidt kolde og konstaterende HBR udgivelser. Det er et absolut plus. Jeg giver bogen 5 stjerner af 6 mulige stjerner. Hvis den skulle helt i top synes jeg det havde klædt med lidt flere sammenfatninger, konklusioner og illustrationer (der er 5 SMÅ i bogen) Hvis du er leder, eller bestyrelsesmedlem i noget der kunne være en ”udsat” virksomhed / institution i DK ville jeg ikke tøve med at læse bogen. Udfordringen er bare at der ikke er nogen der som verden er i dag kan afskrive sig fra et muligt ”Outrage” !!

The Age of Outrage er et must-read for dem, der ønsker at lede effektivt i en æra, hvor vrede og forargelse synes allestedsnærværende.

Bogen er anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com

 

Læs mere

Alt for mange arbejdspladser er ikke for børn

Ny bog om kunstig intelligens overfor kunder får topkarakter

Ord, ord, ord! – og hvad de faktisk betyder i ledelse

Den selvledende organisation er et dilemmafyldt farvand

Nye tider kræver ny tilgang til ledelse – måske…. Ledelsesbog skyder forbi målet

Solid og systematisk lederhåndbog til digital modning

Ny bog gør op med de økonomiske modeller

Sammenhængskraft leder til succes – og implementering er afgørende

Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl

Tankevækkende, inspirerende og praksisnær AI-drejebog

Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank

Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret

Flere lyspunkter og kun lidt dødvande i vismandsrapport

Realistisk, nyttig og modig bog om samarbejde