Forfatterne introducerer et nyt blueprint for gensidig vækst – Mutual Growth – som tager udgangspunkt i at der bør søges et fit ift. Planlægning, Eksekvering og Ressourcer. Hvis de tre hænger sammen, er der tale om en Triple Fit Strategy som på sigt kan skabe varige kunderelationer, der booster vækst for en virksomhed.
Bogen bygger på en fundamental forståelse af, at virksomheders succes afhænger af deres evne til at tilpasse sig kundernes behov, sikrer intern sammenhæng og skabe reel værdi. De kalder det ”Triple Fit Strategy” – og har skrevet en meget fin bog, der i klassisk HBR-stil underbygges med gode eksempler og illustrationer. En fornøjelse af læse.
Tre guidende principper: Planlægning, Eksekvering og Ressourcer
Bogen bygger på tre centrale dimensioner: Planning, Execution og Resources – måske bedst oversat til Kundeorientering, Organisatorisk tilpasning og Værdiskabelse.
Boganmeldelse
Titel: Triple Fit Strategy
Forfatter: Christoph Senn og Mehak Gandhi
2024
Harvard Business Review
Sider: 212
Score: 6 af 6 stjerner
Anmeldt af: Sofie Breum, Managing Director, H&B Analytics
Planning fit stiller skarpt på at få en ægte kundeorientering, hvor kundernes prioriteter styrer virksomheden. Og det at kunne levere en kundeoplevelse, der matcher eller overgår forventningerne, kan bygges op, ved at se på strategier, relationer og kommunikation.
Execution fit vedrører en tilpasning af virksomhedens løsninger og leverancer. Den organisatoriske tilpasning handler om løsninger, processer og systemer, der alle understøtter en kundecentreret tilgang.
Resources fit fokuserer på at sikre, at organisationens ressourcer er optimeret til væst via et stærkt fokus på værdiskabelse gennem differentiering og unikke fordele for kunden.
Lægges de tre temaer sammen inkl. deres underliggende uddybninger fås en fin matrice med relevante tematikker, der skal være styr på (og som normalt også indgår i en klassisk strategiproces). Og beskriver fint, hvordan det at have fokus på alle ni er i skærende kontrast til at fx fokusere på solutions i en produkt-centrisk strategi, der bliver noget mere indefra-ud fokuseret. For at undgå den tænkning, opstiller forfatterne tre relevante udfordringer, der skal overvindes:
- Overvind det produkt-centriske mindset og tænk rundt om kunden
- Overvind buyer-seller fælden (hvor der ikke tænkes i fælles løsninger)
- Byg en kunde-centrisk organisation
Forfatterne bruger Mærsk som eksempel på hvordan matricen kan udfyldes – en eksemplificering, der virkelig gør bogen godt. Triple Fit Strategy firker fordi det hjælper virksomheder til at tænke hele vejen rundt om kunden og sikre et fokus på at vinde i fællesskab med kunden.
Bogen byder på en praktisk tilgang til strategi, med en kombination af teoretiske modeller og konkrete eksempler. For hvert kapitel er der klare opsummeringer og ikke mindst reflektionsspørgsmål, der hjælper læseren til at opsummere, hvad der lige er læst. Den er særlig værdifuld for virksomheder, der ønsker at forbedre deres kundeoplevelser og skabe en (endnu stærkere?) intern kultur, der understøtter det fokus. Men den antager også, at den beslutning er truffet forud for læsningen.
Læs mere
Ny bog om ledelse i rummet er alt andet end hverdagskost
Vigtig bog om brobygning mellem unge generationer og fremtidens virksomheder
En stigende polarisering udfordrer den gængse ledelse…..
Alt for mange arbejdspladser er ikke for børn
Ny bog om kunstig intelligens overfor kunder får topkarakter
Ord, ord, ord! – og hvad de faktisk betyder i ledelse
Den selvledende organisation er et dilemmafyldt farvand
Nye tider kræver ny tilgang til ledelse – måske…. Ledelsesbog skyder forbi målet
Solid og systematisk lederhåndbog til digital modning
Ny bog gør op med de økonomiske modeller
Sammenhængskraft leder til succes – og implementering er afgørende
Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl
Tankevækkende, inspirerende og praksisnær AI-drejebog
Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank
Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret
Flere lyspunkter og kun lidt dødvande i vismandsrapport
Realistisk, nyttig og modig bog om samarbejde