482622101_1926039718210383_4046064659883135320_n

Kultur

Nyt strategibog får seks stjerner

Planlægning, Eksekvering og Ressourcer. Hvis de tre hænger sammen, er der tale om en Triple Fit Strategy som på sigt kan skabe varige kunderelationer, der booster vækst for en virksomhed, fremgår det af den nye strategibog: ”Triple Fit Strategy – How to build lasting customer relationships and boost growth”

Forfatterne introducerer et nyt blueprint for gensidig vækst – Mutual Growth – som tager udgangspunkt i at der bør søges et fit ift. Planlægning, Eksekvering og Ressourcer. Hvis de tre hænger sammen, er der tale om en Triple Fit Strategy som på sigt kan skabe varige kunderelationer, der booster vækst for en virksomhed.

Bogen bygger på en fundamental forståelse af, at virksomheders succes afhænger af deres evne til at tilpasse sig kundernes behov, sikrer intern sammenhæng og skabe reel værdi. De kalder det ”Triple Fit Strategy” – og har skrevet en meget fin bog, der i klassisk HBR-stil underbygges med gode eksempler og illustrationer. En fornøjelse af læse.

Tre guidende principper: Planlægning, Eksekvering og Ressourcer

Bogen bygger på tre centrale dimensioner: Planning, Execution og Resources – måske bedst oversat til Kundeorientering, Organisatorisk tilpasning og Værdiskabelse.

Boganmeldelse

Titel: Triple Fit Strategy

Forfatter: Christoph Senn og Mehak Gandhi

2024

Harvard Business Review

Sider: 212

Score: 6 af 6 stjerner

Anmeldt af: Sofie Breum, Managing Director, H&B Analytics

Planning fit stiller skarpt på at få en ægte kundeorientering, hvor kundernes prioriteter styrer virksomheden. Og det at kunne levere en kundeoplevelse, der matcher eller overgår forventningerne, kan bygges op, ved at se på strategier, relationer og kommunikation.

Execution fit vedrører en tilpasning af virksomhedens løsninger og leverancer. Den organisatoriske tilpasning handler om løsninger, processer og systemer, der alle understøtter en kundecentreret tilgang.

 Resources fit fokuserer på at sikre, at organisationens ressourcer er optimeret til væst via et stærkt fokus på værdiskabelse gennem differentiering og unikke fordele for kunden.

Lægges de tre temaer sammen inkl. deres underliggende uddybninger fås en fin matrice med relevante tematikker, der skal være styr på (og som normalt også indgår i en klassisk strategiproces). Og beskriver fint, hvordan det at have fokus på alle ni er i skærende kontrast til at fx fokusere på solutions i en produkt-centrisk strategi, der bliver noget mere indefra-ud fokuseret. For at undgå den tænkning, opstiller forfatterne tre relevante udfordringer, der skal overvindes:

  1. Overvind det produkt-centriske mindset og tænk rundt om kunden
  2. Overvind buyer-seller fælden (hvor der ikke tænkes i fælles løsninger)
  3. Byg en kunde-centrisk organisation

Forfatterne bruger Mærsk som eksempel på hvordan matricen kan udfyldes – en eksemplificering, der virkelig gør bogen godt. Triple Fit Strategy firker fordi det hjælper virksomheder til at tænke hele vejen rundt om kunden og sikre et fokus på at vinde i fællesskab med kunden.

Bogen byder på en praktisk tilgang til strategi, med en kombination af teoretiske modeller og konkrete eksempler. For hvert kapitel er der klare opsummeringer og ikke mindst reflektionsspørgsmål, der hjælper læseren til at opsummere, hvad der lige er læst. Den er særlig værdifuld for virksomheder, der ønsker at forbedre deres kundeoplevelser og skabe en (endnu stærkere?) intern kultur, der understøtter det fokus. Men den antager også, at den beslutning er truffet forud for læsningen.

 

Læs mere

Ny bog om ledelse i rummet er alt andet end hverdagskost

Vigtig bog om brobygning mellem unge generationer og fremtidens virksomheder

En stigende polarisering udfordrer den gængse ledelse…..

Alt for mange arbejdspladser er ikke for børn

Ny bog om kunstig intelligens overfor kunder får topkarakter

Ord, ord, ord! – og hvad de faktisk betyder i ledelse

Den selvledende organisation er et dilemmafyldt farvand

Nye tider kræver ny tilgang til ledelse – måske…. Ledelsesbog skyder forbi målet

Solid og systematisk lederhåndbog til digital modning

Ny bog gør op med de økonomiske modeller

Sammenhængskraft leder til succes – og implementering er afgørende

Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl

Tankevækkende, inspirerende og praksisnær AI-drejebog

Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank

Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret

Flere lyspunkter og kun lidt dødvande i vismandsrapport

Realistisk, nyttig og modig bog om samarbejde