I 2010 er Will Guidara restaurantchef på Eleven Madison Park (EMP) i New York. Han oplever sit livs skuffelse, da han ved kåringen af verdens 50 bedste restauranter blot bliver nr. 50. Det bliver starten på en mission: Han vil skabe verdens bedste restaurant. Men hvordan differentierer man sig i den globale top 50, når maden allerede er i verdensklasse? Guidaras svar: Oplevelsen skal være urimeligt god.
Oplevelserne
Et ungt par booker bord på EMP, efter deres drømmeferie bliver aflyst. De nævner det i forbifarten til tjeneren – og teamet flytter parret til deres private dining-lokale, som de forvandler til en strandferie: sand på gulvet, strandstole, parasoller, børnebassin til at dyppe fødderne i og strawberry daiquiris ad libitum.
Boganmeldelse
Titel: Unreasonable Hospitality
Forfatter: Will Guidara
Udgivelsesår: januar 2024.
Sideantal: 272
Score: 5 af 6 stjerner
Anmeldt af Leander Wandsøe-Isaksen, H&B | Hildebrandt & Brandi – A member of Eraneos Group
Et andet par fortæller, at de bor på et lokalt hotel. Da de kommer tilbage til værelset efter middagen, står der champagne og en håndskrevet hilsen fra EMP-teamet.
Et tredje par kommer i tanke om, at de har glemt en flaske champagne i fryseren derhjemme. Intet problem – en fra teamet låner en nøgle, kører hjem til parret og sætter flasken i køleskabet. Aftenen skal ikke ødelægges.
Men hvordan gør man modtagelsen i døren personlig? Man googler selvfølgelig gæsterne, så man kan sige: “Welcome, Mr. Johnson” i stedet for at spørge gæsterne efter deres navne.
Personligt – ikke luksus
Luksus handler om at give mere. Urimelig god service handler om at gøre det personligt. På EMP handler det ikke om at give kunderne en goodie bag med dyr kaviar. Det handler om at skabe meningsfulde oplevelser. Et selskab på fire besøger EMP som deres sidste oplevelse i New York. Guidara hører, at det eneste, de ikke har nået, er at smage en klassisk New York-hotdog. Han går straks ud og henter en, beder sin meget kritiske schweiziske chefkok tilberede den og serverer den med en undskyldning for at have smuglyttet. Det koster 3 dollars. Personligt – ikke luksus.
Systematik – ikke tilfældigt
Men hvordan skalerer man personlige, urimeligt gode oplevelser til en restaurant med 140 siddepladser – eller en virksomhed med tusindvis af kundeinteraktioner? Svaret: Det skal bygges ind i ledelsessystemet og virksomhedens processer. På EMP afholder de daglige personalemøder, hvor et fast agendapunkt er at deler eksempler på god service aftenen før samt diskutere, hvordan de kan gøre det endnu bedre. De opbygger en værktøjskasse af idéer og afsætter ressourcer. Men vigtigst af alt: De sætter barren højt og giver medarbejderne friheden til at skabe personlige og meningsfulde oplevelser.
Hvad betyder det for dig?
Uanset om du sidder i kundeservice, er sælger, konsulent, ingeniør, pædagog eller lærer, kan du skabe dybt meningsfulde oplevelser for de mennesker, du interagerer med. Men det kræver, at man som organisation er villig til at investere i at se sine kunder og gøre sig umage.
Forestil dig en bank, der sender blomster til familien med to børn, der netop har købt deres første hus. Betænksomt, men ikke personligt. Forestil dig i stedet, at det er vinter, og de sender to kælke samt et skattekort til den nærmeste kælkebakke. Så konkurrerer banken ikke længere på pris. Det er personligt. Det kræver noget – nogen ville måske sige, at det kræver urimeligt meget. Men det er personligt og meningsfuldt. Det skaber loyale kunder, der fortæller alle deres venner om det.
Dommen
Er bogen 100 sider for lang? Ja. Er der mange sidehistorier, vi kunne undvære? Ja.
Men budskabet er interessant: Hvis du insisterer på at levere meningsfulde og personlige oplevelser, kan din virksomhed konkurrere på noget helt andet end produkt og pris. Det er vanskeligt at kopiere.
Anmeldt af Leander Wandsøe-Isaksen, H&B | Hildebrandt & Brandi – A member of Eraneos Group
Læs mere
Ny bog om elbiler giver spændende indsigt
Nyt strategibog får seks stjerner
Ny bog om ledelse i rummet er alt andet end hverdagskost
Vigtig bog om brobygning mellem unge generationer og fremtidens virksomheder
En stigende polarisering udfordrer den gængse ledelse…..
Alt for mange arbejdspladser er ikke for børn
Ny bog om kunstig intelligens overfor kunder får topkarakter
Ord, ord, ord! – og hvad de faktisk betyder i ledelse
Den selvledende organisation er et dilemmafyldt farvand
Nye tider kræver ny tilgang til ledelse – måske…. Ledelsesbog skyder forbi målet
Solid og systematisk lederhåndbog til digital modning
Ny bog gør op med de økonomiske modeller
Sammenhængskraft leder til succes – og implementering er afgørende
Inbound salg og markedsføring uden hjerte og sjæl
Tankevækkende, inspirerende og praksisnær AI-drejebog
Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank
Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret