Bogen ’Ledelseskommunikation’ lover meget: ”Opskriften på ledelseskommunikation, der skaber resultater og medarbejdertrivsel”. Og den skuffer bestemt ikke.
Bogen er redigeret af Helle Petersen, der i mere end 20 år har arbejdet med kursusudvikling, ledelsesudvikling og undervisning på akademi-, diplom- og masteruddannelser. Bogen er skrevet af 10 kommunikationsforskere, der hver bidrager med et kapitel. Det er tydeligt, at der i hvert kapitel bringes eksperter på banen, og den stringente redigering gør, at det føles som en samlet bog og ikke en samling af 10 artikler.
Stort teoribatteri med overblik over de klassiske kommunikationsdiscipliner
Forfatterne kommer omkring vigtige grundsten i kommunikation.
Først kommer man som læser omkring udviklingen af kommunikationsteorien og præsenteres for grundtesen, at kommunikation skaber den virkelighed, som man som leder og medarbejder befinder sig i. Kapitlet sætter bogen godt i gang med en fornemmelse af, at kommunikationsopgaven ikke er en statisk størrelse, men som ligesom ledelse er en disciplin i forandring.
Boganmeldelse
Ledelseskommunikation
Af: Helle Petersen (red.)
Forlag: Samfundslitteratur
Sprog: Dansk
Sideantal: 415 sider
Pris: 450 kroner
ISBN: 9788759342091
Stjerner: 5 af 6
Kapitel 6 om retorik og ledelseskommunikation var en helt særlig oplevelse. Her præsenteres man som læser for de vigtigste retoriske værktøjer, og kapitlet er samtidig et meget konkret eksempel på en rektors kommunikation i forbindelse med en organisationsændring. Det fungerer især, fordi vi kommer helt ned på de enkelte slides og budskaber og analyserer dem ud fra de værktøjer, der netop er introduceret.
Kapitel 8 om krisekommunikation er en glimrende indføring i en kommunikationsklassiker, som er særlig vigtig anno 2024.
Håndbogen rummer også mere jordnære kapitler om for eksempel visuel kommunikation. Her indføres læseren i brugen af metaforer og billeder og den effekt, det kan have i kommunikation. Kombinationen af de teoretisk meget tunge kapitler og de mere konkrete emner fungerer rigtig godt.
Cases, der skaber konkret inspiration
Bogen rummer meget spændende og brugbare cases. Og der er mange af dem. Især casen om Arlas kommunikation af calciumstrategien gennem TED-Talk-inspirerede Calk-Talks, Novo Nordisk praksis for intern ledelseskommunikation og forandringskommunikationen i forbindelse med fusionen mellem Nets og Nexi er inspirerende.
Bogen er skrevet i et teoretisk sprog og med henvisninger i hovedteksternes afsnit. Her har cases også en vigtig rolle med henblik på at gøre læsningen lettere.
Bogen kan betragtes som en god håndbog for ledere og kommunikationsmedarbejdere, der ønsker at mestre kommunikationens kunst.
Læs mere
Fremragende håndbog til nyudnævnte ledere
Anmeldelse: Klimarådet sætter regeringen under yderligere pres
Hvad er arbejdsnarkomani og konsekvenserne heraf?
Boganmeldelse: Jeg hedder Kåre Schultz. Jeg løser problemer
‘Blue Ocean’-forfattere vender alt på hovedet med nyt begreb: nondisruptive creation
Psykolog står bag fremragende bog om oplevelsessamfundet
Ledelsesbog: Sådan håndterer du de smukke unge mennesker
Hyggelig og hurtigt læst bog om innovation
Stærk bog om stilheden, vi mistede
Bureaukratiet er slemt – men ikke så slemt, som forfatteren hævder
Studiebooster – det handler ikke kun om karakterer
Mellemlederne holder nøglen til fremtidens virksomhed
Heltekvad om Lars Rohde kommer kun halvt i mål