Jesper Bove-Nielsen er forfatter til bøger som ’E-Business – Digitale forretningsstrategier’, ’Corporate Kindergarten’ og ’Den nye deleøkonomi’ og har siden 2016 stået i spidsen for Rema1000’s digitale udbringningstjeneste Vigo. Han har med egne ord arbejdet med digital transformation siden den digitale stenalder i 1990’erne.
Bogen lover meget: ”Det er ikke en bog om ChatGPT eller ’prompt-engineering’, men en ledelses- og strategibog, der sætter læseren i stand til at forstå, forklare og søsætte en strategi for digital intelligens for virksomheden.”
En fuld drejebog – med et filosofisk tvist til sidst
Bogen kaldes med rette en drejebog. En god drejebog giver overblik og konkrete actions til at komme i gang, og her skuffer AI Strategi bestemt ikke. Bogen er inddelt i fire dele, der hver på sin måde giver stof til eftertanke og motivation til handling.
Del 1 får på grundig vis sat lys på det enorme potentiale, der ligger i AI for individer, virksomheder og samfund. Der er styr på begreberne. Man får som læser skabt et kort at navigere efter i en ofte ret kompleks AI-jungle af begreber.
Boganmeldelse
AI strategi
Af: Jesper Bove-Nielsen
Forlag: Spintype
Sprog: Dansk
Sideantal: 317 sider
Pris: 369,95 kroner
ISBN13: 9788771921632
Stjerner: 5 af 6
Del 2 er +100 siders tour de force i, hvordan man får iværksat AI-arbejdet i virksomheder og organisationer. Her er det især kapitlerne om digital intelligens som kernekompetence, og hvordan digital intelligens kan give medarbejderne superkræfter, der står skarpt.
I anden del finder man også de nødvendige strategimodeller og overvejelser, der kan hjælpe med at sætte retning for AI-indsatsen.
Del 3 sætter fokus på vigtigheden at kunne forklare sin brug af AI og undgå at ende i fælden med, at AI bliver en sort boks, hvor virksomhederne ikke kan forklare, hvordan de skaber værdi ved at bruge AI.
Del 4 nærmer sig høje filosofiske niveauer og kommer blandt andet ind på emner som sansning, følelser og fantasi i relation til AI.
Velunderbygget og med store ambitioner for AI
Bogen er teoretisk velfunderet og trækker på et utal af bøger, artikler og nyeste forskning. Dette er en stor kvalitet i sig selv.
I en tid, hvor der ofte udkommer snævre ledelsesbøger efter den stramme opbygning fra Havard Business Review Press, er det en fornøjelse at læse ’AI strategi’, der bryder disse normer.
Bogen er både konkret og filosofisk. Den er både optimistisk og pessimistisk. Den forholder sig både til mennesker, til virksomheder og samfund. Den handler om business, men den er også politisk.
AI-liens introduceres som begreb i bogen. Det sætter tanker i gang. Har menneskeligheden med AI mødt en ny livsform? Hvilke krav stiller det til os som borgere, virksomheder og samfund? Bogen er et wakeupcall. Det er nu, vi skal gøre en indsats for at forstå AI.
Forfatteren indleder og afslutter bogen med citatet fra Kevin Kelly ”det er vanskeligt at forestille sig noget, der kan forandre verden mere end billig, kraftfuld, allestedsnærværende kunstig intelligens”. Med denne bog får man værktøjer til at bidrage til denne udvikling.
Læs mere
Reflekteret og spændende udgivelse om en institution gennem mere end 150 år – Danske Bank
Indsigtsfuld inspiration om ledelse i forsvaret
Flere lyspunkter og kun lidt dødvande i vismandsrapport
Realistisk, nyttig og modig bog om samarbejde
En god guide til AI: ChatGPT, Gemini eller Copilot
Ny bog skuffer: Kritik af moderne arbejdskulturer og ledelsespraksisser er for skinger
En bog, som vil og kan noget for både den nye og erfarne leder
Hastighed og de gode løsninger er ikke hinandens modsætninger – tværtimod
Bog om værdien af kvinders arbejde er et polemisk partsindlæg, men alligevel læseværdig
Et personligt manifest for et bedre arbejdsliv
Letlæst bog om det erfarne lederskab, der sikrer din organisation den gode vej med AI
Tag din følelsesøkonomi alvorligt
Hverdagsimplementering stiller skarpt på levedygtige organisationsforandringer