hoejbo

Kultur

Ny bog får topkarakter: Når nepotisme er en strategi

I Danmark er der over 60.000 familieejede virksomheder. Det gør erhvervsformen på alle måder væsentlig. De fleste observante medlemmer af vores samfund har derfor haft deres personlige oplevelser med et eller flere familiefirmaer. Som ejer, medarbejder, kunde, genbo, som forstødt fra familien med det hæderkronede navn eller husket for noget, der var engang. Det fortæller ny bog om.

Nu har den erfarne erhvervsjournalist på ledelsesområdet Flemming Højbo skrevet en velfortalt bog om historien bag flere kendte familieejede firmaer. Nogle af dem er blandt landets største firmaer, andre er mindre foretagender, men alligevel med en lang, ja, i enkelte tilfælde flere hundrede års, historie bag sig.

Det spørgsmål, Højbo stiller gennem bogen er, hvorledes firmaer af denne type har overlevet gennem krige, sociale omvæltning eller ejerens fysiske forfald. I det store billede er familiefirmaerne tilsyneladende et forældet koncept. Hvor professionelt bestyrelsesarbejde er og skal til for at skaffe en dygtig ledelse, forfølger familiefirmaerne – også i Højbos gengivelse – helt bogstaveligt en farefuld nepotistisk strategi.

Boganmeldelse

I familiens navn. Kunsten at leve og overleve med en virksomhed gennem generationer

Af: Flemming Højbo

Forlag: Forlaget Grønningen 1

Sprog: Dansk

Sideantal: 300

Pris: 232 kr.

ISBN13: 978-87-73-397039Udkom 8.4 2024

Stjerner: 6 af 6

Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen

Her kan selv den mest udygtige og uvillige søn finde sig selv i førersædet for en meget stor virksomhed. Og så må det gå galt, som Højbo også fremdrager eksempler på. Men samtidig har familievirksomhederne både en meget stærk interesse i sine anliggender og en naturlig fornemmelse af mission med udgangspunkt i familieværdier og fælles historie. Heri findes et ubetaleligt aktivt, som mere anonyme foretagender nok har svært ved at erhverve gennem betalte rådgivere.

Med Mads Skjern i billedet

Flemming Højbo er en meget vidende mand, hvad angår dansk erhvervshistorie. Udvalget af beretninger er bredt og med næsten billedlig detalje, som var det en roman.

Indledningen lægges med juvelérfirmaet P. Hertz. Højbo fortæller om forfaderen til grundlæggeren, den illegale indvandrer Abraham Moses, der i 1700-tallet bliver mødt med en systemisk antisemitisme. Men familien klarede sig, endda med kongen Frederik V’s hjælp, der kommer den vedholdende iværksætter til undsætning.

Barnebarnet Peter Hertz bliver grundlæggeren af juvelerfirmaet. Alt dette sker i lyset af store sociale omvæltninger, og senere gør andre historiske begivenheder driften af forretning mere end vanskelig. Men juvelerfirmaet er her altså stadig. Sikkert fordi der blev sadlet om med hjælp fra tilkommende og godt uddannet familie, der så muligheder i navnet og stadig forstår dets værdier.

På næsten samme måde er der fortællinger fra landbruget i det krigsplagede Sønderjylland, hvor slægterne Lorenzen og Ewers holder fast i både ejendom og selvforståelse. Jeg bruger ordet fortællinger i stedet for ’cases’ eller ’brands’. Som i Thomas Manns roman om en købmandsfamilie i 1800-tallets Lübeck, ’Huset Buddenbrook’ er fortællingen nok. Vi behøver ikke business school-itteraturens anstrengende belæringer og evindelige namedropping på kendte teoretikere for at få pointerne i hvert forløb.

Det har sin egen humor at se Mads Skjern fra tv-serien ’Matador’ inddraget på næsten lige vilkår med mindre fiktive skikkelser. Sammenligningen fortæller os, at ægte familieejede virksomheder kan være bedre dramaer end skuespil. Men også, at Lise Nørgaards klogskab fangede angsten hos mange virksomhedsbyggere på kornet for at se deres livsværk styrte i opløsning og glemsel. Mads Skjern virker måske blind for andre mennesker i kærligheden til sin virksomhed, men han er også såre menneskelig, som vi genfinder ham i Flemming Højbos portrætter.

Følelsesmæssige interesse for firmaet

På trods af mit eget virke ligger langt fra juveler, foderstoffer og salg af lædervarer læste jeg Flemming Højbos bog hurtigt og med nysgerrighed. Det hjælper at vide lidt om Danmarks historie og vores relationer med de store nabolande. Men bogens omhyggelighed beder bare om interessen. Thomas Mann bemærkede jo, at interessen er den stærkeste af alle menneskelige følelser og ligner kærligheden uden den animalske varme. Som det ses på Flemming Højbos slægtsbilleder er familieejede firmaer ofte og netop drevet af følelsesmæssige interesser.

Mon ikke Mads Skjern også ville have givet denne bog seks stjerner – skyllet ned med en cognac i de kolde stuer?

Anmeldt af Thomas Vorup-Jensen

 

Læs mere

Snydekoder til kampen om fremtidens talent

Samfundet, virksomhedens bundlinje og medarbejdertrivsel går hånd i hånd

Ny bog gør på fremragende vis etik spiselig for ledere

Redesign af menneskeheden,

Sværvægter til krystalklar ledelseskommunikation

Fremragende håndbog til nyudnævnte ledere

Anmeldelse: Klimarådet sætter regeringen under yderligere pres

Gensyn med krigens ledere

Hvad er arbejdsnarkomani og konsekvenserne heraf?

Boganmeldelse: Jeg hedder Kåre Schultz. Jeg løser problemer

‘Blue Ocean’-forfattere vender alt på hovedet med nyt begreb: nondisruptive creation

Psykolog står bag fremragende bog om oplevelsessamfundet

Ledelsesbog: Sådan håndterer du de smukke unge mennesker

Hyggelig og hurtigt læst bog om innovation

Stærk bog om stilheden, vi mistede