fusionstrategi

Kultur

Overfladisk bog om det superspændende AI-tema

Læs bogen 'Fusion strategy – how real-time data and AI will power the industrial future', hvis du gerne vil vide lidt om de datadrevne strategiske muligheder her i 2024. Desværre oplevede vores anmelder bogen som lidt overfladisk: "Smag og behag er heldigvis forskellig. Men jeg synes ikke, at bogens vigtige budskaber kommer helt ind under huden desværre," skriver han.

Når der lander en bog fra Harvard Business Review (HBR), er det altid med en vis forventning. Og den forventning bliver ikke mindre af, at det er et superrelevant og vigtigt emne, der tages op. Hvordan udnytter vi de muligheder, der er krydsfeltet mellem produktion, data, algoritmer og kunstig intelligens til at drive strategiske datasæt, der kan være med til sætte retning på produkter, segmentering og kundeoplevelser.

Derfor bogens titel ’Fusion Strategy – how real-time data and AI will power the industrial future’. Forfatterne er to velkendte bidragsydere i forhold til strategi og innovation. Vijay Govindarajan (forfatter til bl.a ’Reverse Innovation’) og tidligere fellow på Harvard og Venkat Venkatraman, professor på Boston University.

Tilbage til bogen. Bogens indledende første tredjedel hedder ’When Steel Meets Silicon’, og er, synes jeg, faktisk bogens bedste og mest interessante del. Masser af referencer til industriel historie. Masser af cases og referencer.

Boganmeldelse

Fusion Strategy – how real-time data and AI will power the industrial future
Af
: Vijay Govindarajan og Venkat Venkatraman
Forlag: Harvard Business Review Press

Sprog: Engelsk
Sideantal: 256
Pris: 295 kr.

ISBN13: 9781647826253
Stjerner: 3 af 6

Men undertegnede anmelder bliver altid lidt bekymret, når de gennemgående cases altid er de samme. Amazon, AirBnB, Tesla etc. Jeg tænker altid på Jim Collins bog ’From Good to Great’ fra 2001, hvor størstedelen af de virksomheder, der fremhæves her, stort set ikke eksisterer i dag. Det er spændende, om vi om 24 år vil kigge på de samme virksomheder. Jeg er ikke sikker.

Det, der er superinteressant, er eksempler på, hvordan data, algoritmer og AI anvendes i ’rigtig’ produktion aktivt til at udvikle virksomhederne gennem ’datagraphs’, hvor realtidsdata løbende anvendes til præcisere og udvikle tilbud til kunderne.

Digitale vektorer og værdiskabelse

Anden del af bogen handler om krydsfeltet imellem datagraphs og tyngden af data, således at data kan anvendes i forhold til strategiske anbefalinger.

Igen masser af gode eksempler, men igen er det de samme casevirksomheder. Men jeg elsker casen med John Deere (min favorit grønne og gule traktor) om, hvordan de er på en datadreven rejse, der i sidste ende hjælper deres kunder med at sikre en større indtjening.

Fremtiden og praktikken

Sidste del af bogen er en fin fremstilling af fem gennemgående principper for at komme i gang og i mål med de muligheder som krydsfeltet mellem data og AI rummer. Det er også i sidste kapitel, at den eneste sådan rigtige HBR ’fra-til-model’ findes. Altid en pædagogisk fornøjelse og praktisk anvendelig måde at præsentere relativt svært stof på.

Overfladisk bog

Jeg oplevede bogen som lidt overfladisk. Sjældent dårligt redaktionelt HBR-arbejde. Smag og behag er heldigvis forskellig. Men jeg synes ikke, at bogens vigtige budskaber kommer helt ind under huden – desværre.

Jeg synes desværre heller ikke, at bogen kommer helt i mål. Jeg savner flere samlende modeller. Flere tjeklister og ikke mindst flere cases fra ’ikkekendte’ virksomheder kunne jeg godt ønske.

Derudover er det lidt svært at afkode, hvem forfatterne i virkeligheden henvender sig til.

Læs bogen, hvis du gerne vil vide lidt om de datadrevne strategiske muligheder her i 2024. Super gode indsigter i, hvad alle virksomheder i alle brancher burde have på nethinden. Og læs bogen, hvis du gerne lige vil opfriskes på lidt cases. Men husk også at læse de udgivelser, der kommer om dette emne i andet halvår 2024 og ditto første halvår 2025 m.fl.

Bogen er anmeldt af Søren Strunk-Sørensen, sss@hildebrandtbrandi.com

 

Læs mere

Anmeldelse: Ny Vismandsrapport er bestemt ikke uden problemer

Nyttig og nødvendig bog om overvågning på arbejdspladsen

En stor, inspirerende og kritisk refleksion over emnet organisation og ledelse

Ny bog får topkarakter: Når nepotisme er en strategi

Snydekoder til kampen om fremtidens talent

Samfundet, virksomhedens bundlinje og medarbejdertrivsel går hånd i hånd

Ny bog gør på fremragende vis etik spiselig for ledere

Redesign af menneskeheden,

Sværvægter til krystalklar ledelseskommunikation

Fremragende håndbog til nyudnævnte ledere